Holguin-Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu Holguin-Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu

Holguin-Santiago de Cuba

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes en Chris

13 Mei 2015 | Cuba, Santiago de Cuba

Woensdag 13 mei, Holguin-Santiago de Cuba (140km)
Vanmorgen na een karig ontbijt vertrekken we om 9 uur om een stadstour te maken door Holguin. Als eerste bezoeken we een sigaren fabriek, Uly bereid ons voor! Hij verteld over de bladplantages, het oogsten, drogen en daarna de vervaardiging tot sigaren. In de fabriek waar bijna alleen dames aan het werk zijn zien we hoe de sigaren handmatig gemaakt worden. Het is specialistenwerk dus daar moet ook voor betaald worden.We rijden door Holguin en zien mooie maar vervallen gebouwen en Uly onze gids verteld. Over wat we zien, over de Cubanen, het systeem, de revolutie, de oorsprong enz. Hij probeert het te doseren want zoals hij zelf zegt er is veel te vertellen maar jullie zullen het niet allemaal snappen. We stoppen bij de opgang naar de La Cruz heuvel, de liefhebbers kunnen hier 400 treden omhoog klimmen om de top te bereiken, wij gaan met de bus naar boven. Een prachtig uitzicht over de stad met op de achtergrond het mooie bergachtige landschap.
In het centrum van Holguin wandelen we langs enkele belangrijke gebouwen en gaan lunchen in een pizzeria, heerlijk gegeten! Na de lunch vervolgen we de reis richting Santiago de Cuba. Onderweg bezoeken we nog de mooie basiliek El Combre.
Ook hier weer een pracht verhaal door de gids, we zijn weer op de hoogte. Later in de middag komen we in Santiago aan en hebben nog tijd om het plein van de Revolutie van Antonio Maceo te bezoeken. We rijden daarna naar het Melia Hotel waar we 2 nachten zullen verblijven. Een 5 sterren hotel met een prachtige kamer en met wat later blijkt een heerlijk ontbijt en zeer goed restaurant. Een zwemband en om 5 uur happy hour! De eerste Cuba Libre gaat erin en smaakt naar meer. Met weinig in de buik komen deze dan ook goed aan. Die avond na een heerlijke douche eten we met z’n allen in een klein familie restaurant, goed en heel gezellig.