Greymouth-Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu Greymouth-Franz Jozef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu

Greymouth-Franz Jozef

Door: AGNES

Blijf op de hoogte en volg Agnes en Chris

15 Oktober 2010 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Donderdag 14-10-10

Na het verlaten van Motueka rijden we door een vallei met vele fruitboomgaarden ,
plantage`s met kiwi, appel, peer, hop, walnoot enz.
Door de ligging tussen de hoge bergen is het er erg vruchtbaar.
Verderop richting Murchison wordt het alsmaar ruiger van natuur.
Hoge bergen en veel water maken het er vochtig.
We rijden tot Buller Gorge waar zich de langste swingbridge van N.Z. bevindt.
Zeer de moeite waard al hebben we beide last van hoogtevrees, we zijn er over gelopen.
Na lang overleg een jetboot run gemaakt over de Buller.
40 minuten in een jet (met een 350pk motor) die de rivier op en af ging en daar verschillende heftige spin`s maakte, dit was kikken en gaf een behoorlijke adrenaline boost.
Chris heeft het nog gepresteerd om een line ride te maken, in een soort stoeltje aan een kabel met hoge snelheid over het water.
In Westport hebben we bij Cape Foulwind een zeehonden kolonie bezocht.
Op weg verder langs de westkust naar Greymouth in Punakaki de Pancakerocks bekeken.
Prachtige rotsformaties, door erosie uitgesleten als een stapel pannenkoeken.
De kustweg is adembenemend mooi, op plaatsen erg ruig ,hoge bergen en diepe afgronden.
Ook de besneeuwde bergtoppen van de Southern Alps gaan steeds met ons mee.
Verder het vermelden meer dan waard, het kwik steeg vandaag tot 26 gr.

Nu in een motel in Greymouth “Sundowner” genaamd waar we bijkomen van weer een geweldige dag.

Vrijdag 15-10-10

Vanmorgen een dikke deken over Greymouth, koud dachten we dus maar weer wat warmere kleding aan, achteraf niet nodig want het zonnetje kwam er snel doorheen.
Greymouth is een rustig mijnwerkers, vissers en bierbrouwersstadje waar het lijkt ofdat de tijd er 100 jaar heeft stil gestaan.
Op weg naar Franz Josef (onze volgend stop) een bezoek gebracht aan Shantytown,
een oud gouddelversstadje , uitgebeeld in een openluchtmuseum.
Is leuk opgezet en geeft goed weer hoe het leven zich hier in het verleden heeft afgespeeld.
In Hokitika een Greenstone (jade) fabriek bezocht waar je het bewerken van mooie stenen kon bekijken.
Al vroeg in de middag in Franz Josef aangekomen een motel gaan zoeken en dit is het Terrace motel geworden waar we 2 nachten zullen verblijven.
Later de Franz Josef gletser bezocht.
Na een wandeling van een uur door de droge rivierbedding tot bijna bij de gletser gelopen
waar we mooie foto`s hebben gemaakt.

• 15 Oktober 2010 - 10:36

Stijn:

ohhhhhh, wat een mojje foto's hedde gullie gemakt.

hier wordt het alleen maar kouder. tegen de tijd dat jullie terug zijn zal het schaatsseizoen wel begonnen zijn.