Siem Reap-Tonle Sap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu Siem Reap-Tonle Sap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Agnes en Chris - WaarBenJij.nu

Siem Reap-Tonle Sap

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes en Chris

08 Oktober 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Zaterdag 8 oktober

Siem Reap-Tonle Sap

De laatste dag voordat we de terugreis inzetten gaat nog een hele mooie worden aldus Gijs. Op tijd vertrekken we met de groep in 2 busjes om de binnenlanden van Cambodja te ontdekken. We rijden de stad uit, wat ook leuke plaatjes opleverd en rijden al snel over een hobbelweg, kleipad door enkele dorpjes. We maken een stop bij een lokale markt, kijken onze ogen uit, fruit en groente wat we nooit gezien hebben is er te koop, levende en dode kikkers, eieren met kuikentjes erin, schijnt en delicatesse te zijn, slangen, ingewanden van koeien, katten , honden allemaal om te eten. Het meest valt ons de vriendelijkheid op van de mensen, we worden begroet alsof we grootheden zijn, natuurlijk want wij hebben $$ en die willen zij graag verdienen.
We konden er niets kopen, o ja een flesje water en wat een vreugde daarom.
De dames onderling bekeken ons, smiespelde tegen elkaar en lachten dan.
Tja wie bekijkt nu wie?
Een eindje verder in een klein dorpje staan 5 authentieke ossenkarren klaar om ons door de landerijen te rijden. Het heeft nogal geregend deze ochtend, gelukkig al vroeg, dus het is erg modderig. Ik hoor vaak oei en ai en wat een zooi. De tocht achter op de kar met 2 ossen ervoor, een boertje aan de teugels, het was prachtig!
Na een rit van 45 min. volledig door elkaar geschud staat daar het busje alweer op ons te wachten. We vervolgen de reis en komen aan bij het Tonle Sap meer. Dit is het grootste zoetwater meer van Cambodja. Bij een haventje stappen we op een boot om een drijvend dorpje te bezoeken. Het dorp, Mechrey bestaat uit diverse huizen,school,ziekenhuis,winkeltjes en alles drijft dus op het water. Eerst varen we een half uurtje en spotten al gauw het dorpje. Mooi om te zien, erg vriendelijk en gemoedelijke mensen, ze peddelen met houten bootjes overal tussendoor en doen hun ding. Hier en daar wordt er gewerkt, netten voor de visvangst worden gerepareerd, de vis wordt verwerkt, groenten wordt gesneden overal wel iets te zien. Er wordt ook veel uitgerust, overal zie ik wel mensen liggen, op een doek of deken, in een hangmat of lui in een oude stoel. Veel kleine kindjes lopen er rond, ik heb ook gezien dat er een TV aan stond. Een leuk bezoeken nog op een van de huizen. Deze mensen hebben een crocodillenfokkerij, 4 heb ik er gezien, de huid levert tussen de 1500-2000$ ps. op.
Ook een kleine viskwekerij, een barretje voor een drankje en wat souveniertjes is er te koop dus hier is het goed geregeld. Na een mooie vaart terug naar de wal vervolgen we de dag om bij de ouders van de Cambodjaanse gids te gaan lunchen. We krijgen daar een traditionele Cambodjaanse lunch voorgeschoteld die wel oké was, niet bijzonder! Na de boel bekeken te hebben nemen we afscheid en rijden terug naar het hotel. Frissen ons even op en gaan naar het centrum om de oude markt te bezoeken. Dit is de laatste kans om nog een souveniertje te kopen. Een hal zo groot met allemaal hebbedingetjes te veel om op te noemen maar wel gezellig. Het is een sport om flink af te dingen want de vraagprijs van alles is veeeeel en veeeeeel te hoog. Nog eens terug naar het hotel, douchen en het koffer een beetje checken, we moeten morgen vertrekken. Weer met de tuctuc terug naar het centrum waar we om 7 uur een afscheidsdiner hebben met de groep en gids Gijs. We drinken eerst even een cocktail bij Viva een Mexicaans restaurant en ondertussen regelt Gijs een tafel bij alweer en vriend, een Amerikaan uit Boston die een geweldig goed restaurant heeft " Elmiro"
Na een gezellige avond afscheid genomen van Gijs die op eigen wijze de groep door de div. Excursies heeft begeleid. 2 mensen gaan nog 3 weken verder met reizen en met z'n 8ten vertrekken we morgen naar het vliegveld.

• 09 Oktober 2016 - 13:24

Mam En Jo:

Goede reis en tot ziens.